Inzicht voor verkopers: het gedrag van de koper

Het is een mooi gegeven om het gedrag van de koper te kunnen analyseren en hierop in te spelen. We hebben een onderzoek van de autobranche op Marktplaats geanalyseerd en daaruit een aantal tips samengesteld die volgens ons ook van toepassing zijn in de machinebranche. Zo loopt deze sector vaak een paar stappen voor op de machinehandel, als het gaat om online marketing en advertentie strategieën.


Prijskopers
Twee derde deel van de kopers onderzoekt de prijzen. Dit geeft aan dat zij het belangrijk vinden te zien wat de prijs van een auto of machine is. Ook al is hier vaak onderhandelingsruimte, door een prijs te tonen weet de koper of zijn budget voldoende is, of dat hij verder moet zoeken. Dit voorkomt leads die toch afhaken omdat zij minder te besteden hebben. Dus ja, iedereen is uiteindelijk een prijskoper.
 
Ben actueel
Ongeveer hetzelfde percentage van de kopers zoekt op actuele voorraad. Dit geeft aan dat het gebruik van de online portals belangrijk is en dat je hier constant nieuwe items bijplaatst. Dit kan erg gemakkelijk met de doorplaatsingssoftware van 123Machine en is ook meteen je occasion beheersysteem. De gratis portals staan al aan, voor de betaalde portals adviseren wij te spreiden. Zorg ervoor dat je, zeker op Marktplaats (grootste platform van Nederland) zichtbaar bent. Plaats op verschillende portals elk een aantal advertenties zodat de koper je ook online gemakkelijk vindt.
 
Brede voorraad
Meer dan de helft van de kopers vergelijkt verschillende modellen. Zij zijn dus niet altijd vastbesloten het merk en type te kopen wat zij in hun hoofd hadden, de meeste kopers vergelijken. Het loont dus breed in te kopen zodat je kopers opties kunt geven als zij geen interesse meer hebben in het product waar zij aanvankelijk voor belde.
 

Telefonische lead wordt het belangrijkst
Ondanks dat de verkoop vaak online begint met adverteren en oriëntatie, wordt de telefonische lead het belangrijkst in 2017. Marktplaats deed hier onderzoek naar en ziet een sterke groei. Door een ander telefoonnummer bij de advertenties te plaatsen kunnen zij meten welke telefoontjes via Marktplaats komen, hoe lang deze gesprekken duren en of je een telefoontje gemist hebt. Dit zijn mooie features die op dit moment beschikbaar zijn voor handelaren in personenauto’s en vrachtwagens. Op deze manier kun je inspelen op leads die in het verleden wellicht vergeten werden.

Heb je vragen over online adverteren? Neem contact op met ons kantoor via 0413 - 763710 of email niels@123machine.nl want we helpen je graag verder.